صفحه حقوقی وکیل فرزاد جوادی نژاد

معرفی و مطالب وکالتی - قبول مشاوره و وکالت در دعاوی کیفری و حقوقی

صفحه حقوقی وکیل فرزاد جوادی نژاد

معرفی و مطالب وکالتی - قبول مشاوره و وکالت در دعاوی کیفری و حقوقی

تصرف عدوانی


قبول مشاوره و وکالت در اصفهان

با ملاحظه سیر طی شده در قانونگذاری جرم تصرف عدوانی از ابتدا تاکنون و ملاحظه عبارات به کار برده شده در قوانین به این واقعیت پی می بریم که جرم تصرف عدوانی علیرغم تحولات و تغییرات گوناگونی که در طول زمان به خود پذیرفته، عنصر مالکیت را در همه حال برای تحقق خود در همواره به همراه داشته است گویی مالکیت بخش جدایی ناپذیر این جرم به شمار می رفته است. ذکر عبارات: " املاک دیگران " و " ملک غیر " در ماده ۲۶۸ مکرر قانون مجازات عمومی الحاقی ۱۳۳۸، ذکر عبارت " املاک ... دولت ... یا اشخاص " در ماده واحده قانون اصلاح ماده 264 قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۵۴و ذکر عبارت " املاک متعلق به " در ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۶۲ و بالاخره ذکر عبارت " املاک متعلق به " در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی و عبارت " ملک دیگری " در ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی همگی با توجه به ظهور این الفاظ در مالکیت، موید ادعای فوق می باشند مگر اینکه قرینه ای در موارد مذکور باشد که ما را از معنای ظاهری عبارات بکارگرفته شده در این قوانین منصرف کند که چنین قرینه ای هم یافت نمی گردد.

 

در حالیکه در تبصره 2 ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی به صورت مطلق آمده است: « مدعی می تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید.» و این برخورد زمانی معقول و قابل توجیه است که هنگام رسیدگی به جرم تصرف عدوانی در خصوص مالکیت شاکی تردیدی حاصل نشده باشد وگرنه در مواردی که مالک ملکی که ملک خود را از تحت تصرف متصرف غیرقانونی و غاصب خارج  کرده و خود متصرف گردد و سپس در آن اقدام به احداث بنا و غرس اشجار کرده باشد، حکم به خلع ید و قلع بنا و اشجار مالک چندان با عدالت کیفری سازگار نیست.

نمونه شکایت نامه

شاکی :(مشخصات ) ...به نشانی :.............................................................................................

مشتکی عنه (یا مشتکی عنها یا مشتکی عنهم و .... بر حسب مورد ) : (مشخصات ) ..... به نشانی ......... (نشانی ها باید دقیق نوشته شود )

موضوع : اعلام شکایت (اگر وصف جرم را می دانید همان وصف را بنویسید . مثلاً کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا تصرف عدوانی )

 

بسمه تعالی

 

ریاست محترم دادگستری ...................... (یا مجتمع قضایی ........ یا دادگستری ........)

 

سلام علیکم

احتراماً ، نظر به اینکه آقای ........ (مشتکی عنه ) به شرح ذیل مرتکب جرم موضوع شکواییه شده است ، بدین وسیله مستنداً به ماده .......... قانون .............. تعیین مجازات وی استدعا می شود .

(در ذیل هم شرح ماوقع نوشته می شود )

مثلاً (3 طاق (تخته ) فرش را به موجب رسیدی که فتوکپی مصدق آن ضمیمه است به امانت از این جانب دریافت کرده و علی رغم ارسال و ابلاغ اظهار نامه شماره ............ مورخ ......... از استرداد آن خودداری می کند )(که این موضوع از مصادیق خیانت در امانت است . )

یا مورد دیگر .....(به موجب سند رسمی شماره ..... مبلغ ........... ریال به اینجانب قرض داده و وجه مذکور را طی چک شماره ............ تاریخ ......... بانک ............. از بنده دریافت داشته است . مع ذلک از طریق صدور اجراییه نسبت به مطالبه مجدد وجه و توقیف اموال اینجانب اقدام کرده است . (که این به اعتباری از مصادیق کلاهبرداری است . )

یا مورد دیگر : با وارد کردن ضربه عمدی شیشه مغازه اینجانب واقع در ............ (آدرس دقیق ) شکسته و مرتکب تخریب شده است ) (که این هم جرم تخریب است )

و ...........

(بعد هم در ذیل ما وقع ، چنین نوشته می شود )

(خسارت وارده به اینجانب ناشی از عمل مرتکب معادل مبلغ .......... ریال است .


(ضمناً توجه مقام عالی را به تعدد جرایم ارتکابی مشتکی عنه جلب کرده و در نظر گرفتن این مورد را در صدور قرار استدعا می کنم .

(و در نهایت در ذیل شکواییه نوشته می شود )

مدارک و اسناد به شرح ذیل تقدیم می شود :

وکیل فرزادجوادی نژاد- نمونه شکواییه کیفری

ریاست محترم دادگستری  اصفهان

 

 

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالی می رساند :

1-   اینجانب ......... (شاکی دعوی ) در مورخ ...... هنگامی که از خیابان حکیم نظامی عبور می کردم ، شخص مشتکی عنه آقای ........ که به واسطه حصول کدورت فی مابین اینجانبان ، قصد انتقام گیری و ایجاد مزاحمت برای بنده  و خانواده ام را دارند ، عالماً و عامداً بنده را مورد تعرض قرار داد و با ادای کلماتی ، به قتل تهدید نمود .

2-   لذاً، به منظور عدم تجری شخص مشتکی عنه و همچنین ممانعت از وقوع حوادث فاجعه آمیز احتمالی در آینده ، تقاضای رسیدگی و صدور دستور مبنی بر تعقیب نامبرده و مجازات وی را به استناد ماده 669 مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال 1375 را دارم .

3-      عند الزوم انجام تحقیقات در محل وقوع جرم ، خیابان حکیم نظامی- چهارراه شریعتی   جهت اثبات ادعا مورد استدعا است .